Aanwakkeren of doven?
Wat wakkert het vuur van het christelijk reformatorisch onderwijs aan? En waardoor dooft het weer? Hoe blijf je staan op je fundament, terwijl de school aantrekkelijk en herkenbaar is en blijft? Warmen we ons met elkaar aan hetzelfde vuur of koestert ieder zijn of haar eigen gloeiende kooltjes?
Tijdens het symposium: “Goede verhalen vonken!”, nemen een tweetal sprekers u mee in een vurige lezing.
De hoofdsprekers
Vuur! – Onderwijs van Waarde(n): vasthouden én loslaten door Yves Demaertelaere
Van bewaren naar bewegen zonder verwateren. Als bestuurder bij Broeders van Liefde weet Yves als geen ander wat het betekent om na te denken over het eigen verhaal van zijn organisatie. Is ons verhaal een uiting van onbewustheid, onzekerheid, bescheidenheid of durven we buiten de lijntjes te kleuren? Welke gedragingen, verhalen, symbolen en rituelen kenmerken onze schoolorganisatie? Hoe blijf je staan op je fundament, terwijl de school aantrekkelijk en herkenbaar is en blijft? Wat is leidend en onopgeefbaar en hoe vertaal je dat in de praktijk? Warmen we ons met elkaar aan hetzelfde vuur of koestert ieder zijn of haar eigen gloeiende kooltjes?
Yves Demaertelaere is gepassioneerd door onderwijs en leiderschap. Hij heeft ruime ervaring als leerkracht, auteur van handboeken, leerlingenbegeleider, campuscoördinator, (algemeen) directeur en hoofdbegeleider van een begeleidingsdienst. Momenteel is hij bestuurder en sectorverantwoordelijke Onderwijs bij de Broeders van Liefde, én senior consultant innovatieve arbeidsorganisatie bij Workitects (voorheen Flanders Synergy).
Vurig! – laveren tussen brandstofbronnen en doofpotten door dr. Richard Toes
Wat wakkert het vuur van het christelijk reformatorisch onderwijs aan? En waardoor dooft het weer? Waar halen we t.b.v. het chr. ref. onderwijs onze brandstof vandaan? Hoe ziet de christelijk reformatorische school eruit als overtuigende zingevingsplaats voor kinderen en jongeren? Wat kenmerkt de ruimte (fysiek, mentaal, geestelijk) waarin we ons bewegen?
Dr. Richard Toes begon zijn loopbaan als docent geschiedenis en Nederlands aan de Guido de Brès. Daarna was hij twaalf jaar directeur van deze school. In 2015 promoveerde hij op een dissertatie over de wijze waarop het reformatorisch voortgezet onderwijs omging met de onderwijsvernieuwingen.
Het programma
- 13.00 – 13.30 uur Inloop
- 13.30 – 13.40 uur Welkom door de dagvoorzitter Diederic Kloosterman
- 13.40 – 14.00 uur Opening door Jan-Willem de Leeuw
- 14.00 – 14.35 uur Vuur! – Onderwijs van Waarde(n): vasthouden én loslaten door Yves Demaertelaere
- 14.35 – 15.00 uur Vurig! – laveren tussen brandstofbronnen en doofpotten door dr. Richard Toes
- 15.00 – 15.15 uur Reflectie van de tekenaar op het Getekende verslag van beide lezingen
- 15.15 – 15.45 uur Pauze en netwerken
- 15.45 – 16.45 uur Verdiepingssessies
- 16.45 uur Afsluiting (in verdiepingssessie)
Verdiepingssessies
- Verdiepingssessie 1 – Ontdek het fundament van je verhaal (opnieuw) aan de hand van kernwaarden
Kernwaarden zijn de kapstok om het verhaal van uw organisatie aan op te hangen. Door vanuit kernwaarden te werken, ontstaat er een levend, inspirerend en samenbindend verhaal binnen de schoolgemeenschap. Werken met kernwaarden vraagt om onderhoud. Hoe doe je dat? Daar nemen we u in deze verdiepingssessie graag in mee. We verkennen de organisatiewaarden om vervolgens te kijken hoe je de kernwaarden levend houdt en ze concreet kunt inzetten bij het verhaal. Want kernwaarden dragen bij aan een krachtig en kernachtig verhaal!
Door: Arno Bronkhorst (VBSO/KOC) en Diederic Kloosterman (VGS)
- Verdiepingssessie 2 – Actualiteiten
Het verhaal van het christelijk-reformatorisch onderwijs vertellen in een seculiere setting: dat doen VGS en ROV dagelijks namens u. In deze workshop verkennen we samen de politiek-maatschappelijke context waarbinnen we dat doen. Met wie hebben we te maken? Wat komt er vanuit Den Haag op ons af? En welke hete hangijzers zijn er?
Hamvraag is vervolgens hoe we, uitgaande van die situatie, onze visie op opvoeding en onderwijs weerklank kunnen laten vinden bij politici en beleidsmakers. Hoe vertolken we de Bijbelse boodschap op een wervende manier? Hoe vinden we weerklank voor onze idealen?
Doel is om elkaar, gebruikmakend van ieders inzichten en ervaringen, te ondersteunen in het uitdragen van onze boodschap. Lokaal en nationaal. In het belang van het héle onderwijs.
Door: Kees de Groot (VGS) en Gerdien Lassche (ROV)
- Verdiepingssessie 3 – De kracht van storystelling
Je hebt een ijzersterke boodschap. Een heldere missie. Je weet waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Maar zodra je die boodschap probeert over te brengen, voelt het alsof hij niet landt. Alsof hij verdwijnt in de ruis van alledag. Je merkt: mensen luisteren wel, maar ze horen je niet echt. Ze klikken, scrollen, knikken — en gaan weer verder.Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal blijft hangen? Dat het raakt, inspireert en verbindt? Wat jij nodig hebt, is niet méér informatie. Niet een betere pitch. Wat jij nodig hebt, is een goed verhaal. Niet zomaar een verhaal — jouw verhaal. Een verhaal dat mensen willen horen. Omdat het persoonlijk is. Eerlijk. En omdat het laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Een verhaal dat niet alleen informeert, maar ook beweegt. Dat niet alleen overtuigt, maar ook verbindt.In deze interactieve en inspirerende sessie duiken we samen in de kracht van storytelling. Je leert hoe je jouw boodschap verpakt in een verhaal dat mensen raakt — en onthouden. Geen droge feiten, geen gladde (verkoop)praatjes, maar echte verhalen die jouw merk, missie of idee tot leven brengen.
Laat je inspireren. Ontdek jouw verhaal. En vertel het zoals nooit tevoren.
Want wie goed vertelt, wordt gehoord.
En wie raakt, wordt onthouden.
Door: Jaco Pons, storyteller
- Verdiepingssessie 4 – Een verhaal uit de praktijk van de Hoeksteenscholen
De Hoeksteenscholen hebben in de achterliggende tijd opnieuw het verhaal van de Vereniging tegen het licht gehouden. Onder andere via storytelling hebben directie, bestuur en toezicht gewerkt aan de kernwaarden en de missie van de Vereniging. Samen door het proces gaan, kennisnemen van ontwikkelingen en trends, nadenken over welke stippen op de horizon moeten komen staan. Maak kennis met hoe je je verhaal actualiseert en een stevige basis voor je strategisch beleid neerzet!
Door: Peter Kieviet (bestuurder Hoeksteenscholen) en Maarten Riemens (directeur Gr. Van Prinstererschool Klaaswaal en School met de Bijbel Goudswaard)
- Verdiepingssessie 5 – Broeders van Liefde – een puur verhaal
In deze sessie vertelt Yves zijn verhaal over de Broeders van Liefde, de zorg- en onderwijsorganisatie waarvan hij bestuurder is. Hij neemt u mee in de dilemma’s van het katholieke verhaal in de Belgische context met haar eigen uitdagingen. Prikkelende dilemma’s maken deel uit van het verhaal van Yves, waarbij het goede gesprek niet ontbreekt om de inhoud van de sessie te spiegelen aan de eigen schoolcontext.
Door: Yves Demaertelaere
Tijdens het symposium nemen we je mee in hoe je het unieke verhaal van jouw school kunt vormgeven en uitdragen — zowel inhoudelijk als in de manier waarop je het verhaal uitdraagt (storytelling).
Ons doel is dat het verhaal van jouw school een levend, wervend en onderscheidend verhaal wordt: stevig geworteld in de kernwaarden en tegelijk de basis voor het nieuwe strategische beleidsplan.
Meld je aan!
Ben je een directeur-bestuurder, toezichthouder of MR-lid en wil je aan de slag met het unieke verhaal van jouw school?
Meld aan voor het symposium: “goede verhalen vonken”.